logomenu
footer logo

Kvalitet och miljö

placeholder

Markanta strävar alltid efter att skapa tjänster av högsta möjliga kvalitet, säkerställer att verksamhetens medarbetare arbetar i en säker och trygg arbetsmiljö och verkar för att verksamheten skall ha minsta möjliga påverkan på miljön.

För att uppnå detta har Markanta ett integrerat ledningssystem som är uppbyggt utifrån ISO-standarderna 9001:2015, 14001:2015 och 45001:2018. Ledningssystemet omfattar alla processer samt dess produkter, tjänster och personal samt alla kravelement i kvalitets- och miljöstandarderna.

Genom att arbeta i linje med kraven i kvalitetsstandarden ISO 9001:2015, som är integrerade i vårt ledningssystem, försäkrar vi oss om att vi arbetar effektivt för att uppnå och över träffa våra kunders förväntningar. Vi har tagit fram en kvalitetspolicy som skall vägleda Markantas medarbetare i vår gemensamma syn på hur vi ser på kvalitet och hur det skall genomsyra varje del av vår verksamhet samt hur vi strävar efter att ständigt bli bättre och minimera avvikelser och kvalitetsbrister.

Det övergripande syftet med vårt kvalitetsarbete är att uppnå avtalad kvalitet på ett sätt som skapar tilltro till vår verksamhet. Vårt kvalitetsarbete utgår från formulerade kvalitets - krav och är en angelägenhet för såväl oss själva som våra beställare.

Vi värnar om vår verksamhets påverkan på miljön, och utför årligen miljöanalyser för att hitta områden där vi påverkar miljön omkring oss negativt. Genom att upprätta mål och handlingsplan för vårt miljöarbete minimerar vi vår negativa påverkan på naturen över tid.

Miljöstandarden ISO 14001:2015, som är integrerad i vårt ledningssystem, innebär att vi tar aktiv hänsyn till hur vi påverkar miljön. Vi har en miljöpolicy och en rutin för löpande miljöarbete. Vi har gjort en miljöanalys och utifrån de miljöaspekter som analysen pekar på som betydande, har vi tagit fram mål och handlingsplaner för vårt miljöarbete. Dessa handlingsplaner utvecklas hela tiden.

Vi är också fokuserade på arbetsmiljöområdet. Vi skall erbjuda våra kunder ett kvalitativt urval av tjänster som säkerställer en god arbetsmiljö samtidigt som vi minimerar verk - samhetens påverkan på miljön. Framtagande av mål är en viktig del av vår verksamhet och genomsyrar verksamheten, från en övergripande, strategisk nivå ner till alla delar av den operativa verksamheten. Målen utvinns ur vår affärsidé, våra policys samt våra värdegrunder.

Våra Policyer

Kvalitetspolicy

Våra uppdrag skall drivas kostnadseffektivt och hela tiden sträva efter att lägga arbetet på rätt nivå i förhållande till vad kunden efterfrågar. Vi ska vara proaktiva genom att komma med förslag och se möjligheter. Vi skall vara det naturliga valet för beställare för att få bra handlingar med avseende på teknik, kostnad samt tidhållning. Markanta ser kvalitet som en viktig framgångsfaktor såväl i enskilda uppdrag som i ett långsiktigt företagsperspek- tiv. Alla våra åtaganden, allt vårt agerande och alla våra arbeten skall uppfattas som uttryck för hög kvalitet.

Principer

Vårt viktigaste mått på kvalitet är våra kunders tillfredsställelse. Vårt mål är att kunden alltid ska känna fullt förtro- ende för oss som leverantör. Kundernas krav och önskemål skall tillgodoses genom att våra åtaganden och arbeten uppfyller avtalade villkor, vedertagna projekteringsmetoder och tillämpliga författningskrav. Varje arbete skall vara en rekommendation för kommande affärer. Kundnöjdhet följs upp årligen genom en kundenkät. Resultatet analy- seras och sammanställs i en rapport vilket ligger till grund för förbättringsarbetet inom organisationen. Kompetent personal säkrar ett professionellt utförande genom egenkontroller under hela utförandet samt slutkon- troll och samgranskning inför leverans.

Tillämpningsområde

I våra uppdrag verkar vi som ett väl sammansvetsat lag tillsammans med våra underkonsulter och beställare. Till- sammans levererar vi efterfrågad produkt i rätt tid och till rätt nivå. Vi utvecklar vår verksamhet och vårt kvalitetsledningssystem genom ständiga förbättringar. Markanta skall ha en god lönsamhet. Det ger oss möjlighet att utveckla vårt kunnande samt vara en trygg arbets- givare och attraktiva samarbetsparter för våra kunder.

Ansvar för tillämpningen

Alla medarbetare är i sitt dagliga arbete ansvariga för att kvalitetspolicyn följs.

Lagefterlevnad

Som ett led vår kontorsövergripande kompetensutveckling arbetar vi systematiskt med omvärldsbevakning av bland annat lagar, regler och standarder samt generella förändringar i byggbranschen och nya direktiv inom våra verksamhetsområden. Till vår hjälp har vi bland annat lagbevakningstjänsten Lagportalen, där vi bevakar och följer eventuella förändringar som påverkar vår bransch. Genom en bredare bevakning av våra verksamhetsområden har vi möjlighet att vara lyhörda för förändringar som kan påverka den byggda miljön. Detta tillsammans med en förståelse för branschen och var den är på väg tror vi är avgörande för att kunna utveckla framtidens fastigheter.

Miljöpolicy

Markanta verkar för att vårt arbete skall bidra till en hållbar samhällsutveckling där vi kan förstärka positiva och minimera negativa effekter på miljö, människor och samhälle. Vår vision är vara delaktiga i att skapa en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Principer

Vår personal, våra partners och underkonsulter skall ha en hög miljömedvetenhet med god kännedom om gällan- de tillämpliga lagkrav som genomsyrar det dagliga arbetet. Vi uppnår våra miljömål genom ett fokus på miljöarbe- te för att minimera vår miljöpåverkan. Vi strävar efter att skapa byggda miljöer som bidrar till minskad påverkan på klimat och ekosystem, som minskar användning och spridning av farliga ämnen, som använder jordens resurser på ett effektivt sätt och att verka för ökad återvinning av material, energi och vatten. Vi tar ansvar för att leda kunder och samarbetspartners till lösningar som gynnar samhället på lång sikt och som ger brukarna de bästa förutsätt- ningarna för en hållbar livsstil.

Tillämpningsområde

Denna policy gäller alla anställda och även den som tillfälligt representerar Markanta, exempelvis som anlitad un- derkonsult. Alla medarbetare är i sitt dagliga arbete ansvariga för att miljöpolicyn följs. Ansvar för tillämpningen Policyn och dess olika anknutna dokument ska vara kända och förstådda, samt tillämpas i den dagliga verksam- heten. Vi utbildar kontinuerligt våra medarbetare i miljöfrågor. Betydande miljöaspekter ska alltid identifieras i våra uppdrag och miljökrav finns integrerade i våra rutiner. Anställda inspireras också att agera miljövänligt även utanför arbetstid.

Resor, möten och övernattningar

Organisationen ska minimera miljöpåverkan från resande, möten och övernattningar som sker i tjänsten. Vid resor ska hållbara transporter prioriteras.

Upphandling och inköp av varor och tjänster

Miljöpåverkan ska vara avgörande för inköpsarbetet med hänsyn till kvalitet och funktion. Organisationen ska ligga i framkant och visa andra att ett miljöinriktat inköpsbeteende av varor och tjänster främjar ett hållbart samhälle och är ett steg på vägen mot ett mer hållbart samhälle. Vid inköp ska vi beakta möjligheterna till att i första hand reparera befintligt, i andra hand köpa begagnat och i tredje hand välja miljömärkta varor. Se vidare Rutin-Inköp och underhåll av produkter och tjänster.

Återanvändning och återvinning

Organisationen ska minimera resursanvändningen genom att i första hand återanvända, i andra hand återvinna materialet och i tredje hand välja energiåtervinning.

Uppföljning av policyn

Vårt eget miljöarbete och vårt miljöledningssystem utvecklar vi genom ständiga förbättringar. Vi genomlyser och utvärderar fastlagda policydokument regelbundet för att säkerställa att eventuella nya riktlinjer och krav gällande miljöarbetet implementeras. För att följa upp och utveckla arbetet sätter vi också mål och nyckeltal, som följs upp årsvis i en miljöutredning. Mätresultatet värderas mot tidigare värden och miljömål och utifrån det skapas en Håll- barhetsrapport för året. Rapporten publiceras och kommuniceras internt.

Arbetsmiljöpolicy

Företaget ska verka för att våra medarbetare har en arbetsmiljö där de trivs, utvecklas och mår bra såväl fysiskt som psykiskt. I samarbete med våra medarbetare, leverantörer och kunder ska vi arbeta för en god arbetsmiljö där ris- ker för arbetsskador och arbetsrelaterad ohälsa förebyggs. Våra medarbetare ska kunna upprätthålla en arbetsmiljö som uppmuntrar ömsesidig respekt, främjar goda relationer mellan anställda och är fri från alla former av trakasse- rier och våld.

Genom det systematiska arbetsmiljöarbetet utvärderas löpande företagets insatser för att kunna göra förbättringar gällande arbetsmiljö.

Alla anställda har ett arbetsmiljöansvar genom att följa lagar och föreskrifter samt iaktta den försiktighet i övrigt som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall. Samtliga ansvarar även för att påtala risker eller brister i arbets- miljön för sin närmaste chef, kontaktperson på uppdrag eller skyddsombud på arbetsplatsen.